Ugrás a fő tartalomra

Neil Gaiman: Amerikai Istenek


Hogy akadtam rá: Egyik barátnőm elküldte (bevallom ebookban olvastam először) mondván, hogy tetszene nekem. Vannak benne modern istenek és jól megírt. Félig elolvastam, majd abbahagytam, mert a barátommal olvastam együtt, aztán már nem volt időnk rá. Végül is levadásztam egy könyvesboltban és úgy olvastam el.
















A kritikában/értékelésben/mondókámban (bárminek is nevezzük) valószínűsíthetően spoiler van. Aki még nem olvasta a könyvet, az csak a maga felelősségére olvasson bele.


Úgy általában az egészről: Végre itt van a sokak által várt nagyobb lélegzetű (összesen 373 oldalas) Neil Gaiman regény. Sokan panaszkodtak, hogy Gaiman nem tud rendes leírást készíteni, hogy nem elég kidolgozottak a művei. Nos, a jópár sikerszerző ír hasonlóan, de mindegy. Nekem elég volt az eddigi leírás mennyisége is. De itt van a Nagy Regény.

Adott nekünk egy börtönből épp szabaduló férfi, aki pénzérme trükköket tanul unalmában. Szimpatikus figura, a felesége várja otthon haza. Közben pedig rabtársai beszélnek a "viharról." Árnyékot (főhősünket) előbb kiengedik, de kiderül, hogy felesége meghalt, ahogy legjobb barátja is. (Éppenséggel együtt voltak - igen úgy -, amikor autóbalesetet szenvedtek.) Így még épp kapóra is jön egy bizonyos Szerda úr ajánlata, hogy dolgozzon neki.

Régen olvastam már nem emlékszem mindenre pontosan. A cselekmény kicsit lassúcska nekem, de nagyon is élvezhető. Fel-felbukkannak különböző istenek, akiket a hívő emberek "vittek magukkal" az Újvilágba, majd elfelejtették a régi hitüket, így az istenek kénytelenek az emberi világhoz alkalmazkodni. Régi egyiptomi halálistenek temetkezési vállalkozóként, akiknek Árnyék is dolgozik egy időre, más istennő utcalányként keresi a kenyerét, és nyer egy kis erőt. Eastern istennő pedig a húsvét elfeledett istene lenne. Nagyon tetszett, hogy Gaiman nem csak a híresebb isteneket szedte elő, hanem minden népnél kutakodott. Előkerülnek még indián legendabeli mennydörgésmadarak is, amikről eddig soha életemben nem hallottam, pedig szeretem a mitológiát nagyon is. Sőt híresebb alakokat is elővesz, mindenféle mítikus lényt.

A modern idők istenei is frappánsak (a technikus gyerek szövegein mindig jót derültem): van itt internet, hitelkártya meg tévé istene. Amiket az emberek mostanság "istenítenek." És akkor ez a két csoport ellentétben van természetesen, harcolnak egymással. Szerda pedig meggyőzi a régi isteneket, hogy le kell győzni az újakat, harcoljanak. Szerda ugye valójában Odin, germán isten, mert róla nevezték el a szerda napot, bár ez nem annyira köztudott, vagy legalábbis az én generációmban nem. :D Szerda pedig előszerettel űzi a különböző csalásokat, ezeket is jó olvasni.

A nagy "vihar", a háború végül nem is lesz olyan nagyon látványos, de ez pont így jó. Van egy-két nagyobb csavar a végén, névjátékok, és persze kiderül, hogy Árnyék sem egy átlagos ember. A történet közben olvashatunk egy-két történetet más ember/isten szemszögéből. Ezeket Gaiman a maga stílusában, szívszorítóan írt meg. Imádtam őket, ahogy bemutatta az "áthozott" istenek sorsát.

És akkor feltűnik még egy kisváros, talán Lakeside, ha jól emlékszem. Ahonnan tűnnek el a fiatal gyerekek, ráadásul a kisvároskában Árnyékot egyetlen isten sem találta meg, felesége (aki zombiféleségként járkált utána) szintén nyomát vesztette, tehát valahogy védve van ez a kis közösség. Plusz elég furcsa, hogy alig akad ott probléma, alacsony a munkanélküliség, ilyesmi, és van egy kedves kis öregember, aki ott lakik, Hinzelmann. Igen, ő is isten, ő alapította magának ezt a kisvárost, és szerette eljátszani a bohókás öregembert. Azért sajnáltam őt is.

Mindenkinek ajánlom, aki szereti a mitológiát. ^^

Kedvenc karakter: Árnyék, Hinzelmann

Ami kifejezetten tetszett: Hogy minden fajta mitológiát/istent egy világban elképzelhetőnek tart. És hogy van benne magyarok istene :D

Ami nem tetszett: Olyan nem volt. :)

A történet: 5/5 pontból

A karakterek: 5/5 pontból

A borító: 5/5 pontból

Megjegyzések

Megjegyzés küldése

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Top 10: Kedvenc disztópiás/poszt-apokaliptikus regény

A LISTA FOLYAMATOSAN FRISSÜL! (utoljára frissítve 2016. május 22 .) 10. James Dashner: Az útvesztő (ifjúsági, 3 részes sorozat) Thomas egy hideg, sötét liftben tér magához, s az egyetlen dolog, amire emlékszik, az a keresztneve. Minden más eltűnt az emlékezetéből. Amikor a lift ajtaja kinyílik, Thomas a Tisztáson találja magát egy csapat srác között. A Tisztáson élő fiúk mindennap Futárokat küldenek a lakóhelyüket körbeölelő Útvesztőbe, amelyet nehéz kiismerni, mivel a falai minden éjjel elmozdulnak. Thomas, az utolsóként érkező újonc számára egyre inkább nyilvánvalóvá válik, hogy az Útvesztő egy kód, ami megfejtésre vár. Úgy dönt tehát, hogy ő is Futár lesz. Annak viszont, hogy a megfejtés közelébe kerüljön, komoly ára van: például olyan lényekkel is találkoznia kell, akik elől mindenki más menekül. EGYSZER CSAK MINDEN MEGVÁLTOZIK… …megérkezik a Tisztásra az egyetlen lány, Teresa, aki nemcsak Thomasra lesz nagy hatással, hanem az egész csapat sorsára is. James Dashner tril

V. C. Andrews: Virágok a Padláson

Hogy akadtam rá: Mivel fura érdeklődési köröm van, sokszor belebotlottam ebbe a könyvbe, végül egy német lány javasolta, hogy olvassam el (egyezik az ízlésünk), mivel úgy gondolta, hogy imádnám. Úgy általában az egészről: Adott nekünk a Dollangager család, akik abszolút tökéletesek. Ott van Corrine, a gyönyörű anya, Christopher, a szerető család apa, ifjabbik Christopher, az okos báty, Catherine, a főhősünk, aki balerina akar lenni, és két kisebb iker Cory és Carrie. Igen, a család, mint látjuk imádja a C betűs kezdőneveket. Mind gyönyörűek, mind szőkék és kék szeműek, a szomszédok Dresden babáknak hívják őket, irigylésre méltó életük van. Ha anyuci egy kicsit túl sokat is törődik a külsejével, ugyan mi az, hiszen szeret itt mindenki mindenkit. Ám egy napon a családfő autóbalesetben meghal, és innentől kezdve a tökéletes családi idill megtörik. Édesanyjuk picit összeomlik, de hát ez várható is, végül a szüleihez fordul, és sok-sok levél után a vonakodó nagyszülők készek arra, hogy b

J. M. Barrie: Pán Péter

Hogy akadtam rá: Egyszer volt, hol nem volt sorozat rajongója vagyok és ott beleszerettem Pán Péterbe. Úgy általában az egészről: „Nem létezett náluk boldogabb család, amíg meg nem érkezett Pán Péter.” Ilyen és hasonló baljóslatú mondatok tűzdelik a szöveget, míg megismerjük az átlagos, angol családot, Darlingékat. Nincs túl sok pénzük, a felnőttek házassága nem éppen szerelmen alapul, de van három gyerekük, akik nagyszerű képzelőerővel rendelkeznek. Mrs. Darling, miközben a szokásos anyai teendőket végzi és rendbe teszi esténként a gyermekei elméjét, Wendy, egyetlen lánya képzeletében meglát egy fura nevet, Pán Péterét. Bár a gyerekek váltig állítják, hogy sosem látták Pétert, és a szülők megrögzötten hiszik, hogy ez valami kiskori képzelgés, mégis Mrs. Darling, mintha maga is emlékezne Péterre. Aztán egyik este megjelenik egy levelekbe öltözött fiú, és szerencsétlenül elveszti az árnyékát, amit végül Wendy segít neki visszarakni. Péter, mivel annyira lenyűgözi a lány, ú