Néha vannak mellékes posztok is a blogon megjelenési
információk és könyves véleményeken kívül, és ez is ilyen lesz. A mostani téma
pedig az, amit nemrég fedeztem fel, vagyis hogy vannak olyan könyvek, amiket az
írók nem maguktól írnak, nem azért, mert megcsapta őket az ihlet, hanem
felkérik őket.
Mostanában egyre többször említem, hogy úgy érzem, főleg az
ifjúsági regények piacán, beindult a tömeggyártás, vagyis vannak adott
sablonok, és ugyanazt írják meg szinte, csak éppen nem angyalokkal, hanem
vámpírokkal, és a többi. Vajmi kevésben különböznek ezek a könyvek, a jól
bevált alapanyagokkal dolgoznak – csipet mitológia, ami nem egészen pontos, két
hősszerelmes, egy esetlen lány, egy rejtélyes fiú, és lehetőleg 4 rész. Amire
nem számítottam az az, hogy vannak ténylegesen ilyen cégek, amik ezzel
foglalkoznak, hogy kiötlenek egy vázlatot egy regénysorozathoz, megálmodják a
karaktereket, a világot, és ezt a csomagot lepasszolják egy ismeretlen írónak.
Említett író, mivel még nincs szerződése, és talán szeretne ténylegesen is
írni, kapva kap az alkalmon, elfogadja, és megírja a regényt, melyet később úgy
tűntetnek fel, hogy az ő agyszüleménye. Illetve nem teljesen, mert a copyright
oldalon ott van a lényeg, de ki olvassa el azokat?
Nem feltétlenül tartom ezt rossz dolognak, nem vágom egyik
íróra se rá, hogy rossz és eladta a lelkét, de gondolkozzunk el egy kicsit
ezen. A legnagyobb ilyen sikerkönyv, vagyis az egyik legalábbis: Lauren Kate: Fallen – Kitaszítva című sorozata. Ha kinyitjátok a könyvet, Lauren Kate nem az
egyedüli, akié a szöveg jogilag, és így már értem, hogy miért nem szerettem a
könyvet. Kate-en látszott, noha nem is tudtam akkor, hogy mi az igazi ok, hogy
nem ért a karaktereihez, a világához, egészen egyszerűen azért, mert nem a
sajátjai. A Pretty Little Liars könyvek, a Negyedik, a személyes "kedvencem," a The Butterfly Clues és a Vámpírnaplók
(természetesen) is mind ide tartoznak, és ilyenkor az sem biztos, hogy Lauren
Kate írta a többi részt, hiszen lemond erről a jogáról. (Na, most jöhetne az
összeesküvés elmélet gyártók álma, nem? Ki bújik meg az írói nevek mögött.)
Mint olvasó egy picit csalódott vagyok. Úgy érzem, hogy
bármilyen is egy könyv, azért kell, illetve kellene megszületnie, mert az írót
inspirálta valami, vagy a környezete, vagy a körülötte lévő emberek, vagy a
saját élete, és én arra az egyedi hangra vagyok kíváncsi. Azért szeretem az
írókat, mert adnak magukból valamit, mert minden karakter, amit írnak,
kitalálnak, az saját maguk egy darabja, és fel merik vállalni magukat ennyire a
nyilvánosság előtt, hogy mi, olvasók, akik talán nem értünk a szavakhoz,
kikapcsolódást kapjunk, szórakozást, inspirációt, rálátást a világra, és hogy
érezzük, néha nem vagyunk egyedül a helyzeteinkkel, gondjainkkal és
gondolatainkkal.
Persze, ez olyan, mint az újságírás is, fogod, kapsz egy
témát, írni kell róla, egyszerűen azért, mert ez a megélhetésed. Biztosan
vannak olyanok, akik azért írnak, hogy ne éhezzenek, és hát, ez is ugyanolyan
meló, mint a többi, de én jobb szeretem a regényeket művészi alkotásként
felfogni, és ezért nem tetszik ez az ennyire üzleties hozzáállás. Noha
megértem, hogy a kiadók előbb veszik meg a standard csomagot, amit ilyen
tömeggyártott futószalagon raknak össze, mert szakemberek teszik össze, de
ettől valahogy személytelennek tartom ezeket a regényeket, mert nem az alkotás
öröme miatt keletkeztek.
Jöhet a jogos kérdés: Miért ítéled el ezeket? Miért ne
lehetne jó tömeggyártott könyvet írni? Ha nem néznéd meg a copyright lapot,
tudnád-e? A válasz az, hogy nem biztos, hogy tudnám, de érezném. Ugyanis
olvastam ilyen összerakott könyvet, amin látszott, hogy olyan, amilyen, de
élveztem és el is szórakoztatott, ugyanakkor tudtam, hogy valami hiányzik
belőle, ez pedig az a személyes hang volt. (Ez a könyv nem más, mint a The Alchemy of Forever, aminek még írója sincs a copyright lapon, egyszerűen csak a
cég neve.)
És igen, ezek a regények lehetnek szórakoztatóak, lehetnek
öt csillagosak, hiszen ha belegondolunk a fanfictionök (a rajongók által írt
írások bárminemű filmhez, tévésorozathoz, könyvhöz, képregényhez) is lehetnek
jók és élvezetesek, de egyik sem lesz katarzist okozó, illetve nagyon ritkán. Lehetnek
minőségiek, lehet, hogy jól bele tudnak bújni a más által teremtett világba, de
míg fanfictionnél az alkotó saját maga dönti el a hangnemet – például én
mindenhez öngyilkos dolgokat írok, mert ez megy –, és ezzel saját magát viszi
bele az írásba, és ettől élvezhetőbb lesz, ezeknél a könyveknél meg kell
maradnia annál, amit megálmodtak nekik. Vagyis általában erőltetett happy end,
és néhány írónál látszik, hogy nem az ő stílusa, amit így alkot, és ettől
siklik valami félre a regényben.
De mivel egy csomó számítógépes játékhoz, tévésorozathoz is
születnek képregények, regények, mint marketingfogások, és ezek lehetnek jók is
(bár a többségük nem az), ezért nem vagyok ám ezek ellen teljesen. De ezekhez
tartozik az is, amikor valami híres celeb ad ki fantasy könyvet, mely ugyanígy
készül, és a hírességünk annyit látott a könyvből, mikor elküldték neki a
tiszteletpéldányt, vagy még akkor se. És picit engem, mint lelkes olvasót zavar,
hogy ennyire a pénzről szól a dolog, de hát reális, mert pénz kell a
könyvnyomtatáshoz, és miért ne ragadnának meg minden alkalmat, hogy újabb és
újabb dollárokhoz jussanak?
A kérdés az: Ez hozzájárul-e a tömeggyártott könyvek
elszaporodásához? (Szerintem egy kicsit igen, hiába is lenne anélkül is
kismillió ember, akik ugyanarról írnak.) És bár jó írásgyakorlás, miért ne
lehetne tisztábban odaírni az olvasó elé ezt? (Mert akkor nem vennék meg, mint
például amikor magyar író próbálja angol névvel eladni magát, és meglehetősen
sokszor sikerül is.) Csalódnátok-e, ha a kedvenc könyvetekről kiderülne, hogy
amiért istenítitek az írót, az nem is az ő ötlete? (Én igen.)
Természetesen továbbra is úgy veszem le a polcról a
könyveket, amik megtetszenek, és nem nézem a copyright oldalt, amíg nem végzek
velük, de kétlem, hogy az igazán nagy ötletek, az igazán merész és ütős könyvek
futószalagon jönnének. Bár lehet ez az én előítéletességem.
Ettől még lehetnének jók az ilyen könyvek. Az, hogy mégsem lesznek, inkább az író sara, mint a helyzeté.
VálaszTörlésPersze teljesen egyetértek abban, hogy inkább az egyedi öteleteket kéne támogatniuk, akkor is, ha üzletpolitikailag kicsit rizikósabb. Lásd a Harry potter-sorozat angol kiadójának esetét... Ha nem is mindig, de legtöbbször megéri kockáztatni.
Gigi, szerinted a Rubinvörös és Alex Flinn könyvei is ilyenek? A Rubinvörösben írnak valami Verlag GmbH-ról, de túl hülye vagyok az ilyen copyrightos dolgokhoz.
VálaszTörlés@Névtelen: Nem. :) A Rubinvörösben az a kiadó, Alex Flinnél pedig Alex Flinnek van a jogdíj feltüntetve, szóval szintén nem.
VálaszTörlésAhol belső lapon nincs író írva, azok olyanok, illetve az író neve után még fel van tüntetve cég, ilyen pl. a tinderbox book llc, a paperlanternlit, és alloy entertainment.
Magas glikémiás index, alacsony rosttartalom, nem is kell emészteni, viszont szellemi elhájasodást, lelki cukorbajt és fogromlást okozhat. :(
VálaszTörlésTeljesen egyetértek. Nekem kurzusra is kell írnom megadott kreatív feladatok szerint, és gyakran érzem azt, hogy nem ugyanolyan érzés, mint amikor saját hévvel és ihletből írok... (Bár tény, hogy ezek a feladatok még nem annyira megkötöttek, hogy az ember ne tudja belevinni a stílusát!)
VálaszTörlésEgy (több) egész regény át mindenképpen furcsa lenne.
Tudtad Gigi, hogy Lauren Oliver a Paper Lantern Litnél dolgozik/dolgozott?
VálaszTörlés@Névtelen: Igen, attól még rosszak azok a könyvek, amit onnan olvastam. Persze, van ennek jó oldala, hogy munkát biztosítanak embereknek, de én a kész műveket *általában* nem szeretem. :D
VálaszTörlésSzóval Lauren Olivert, mint embert attól még kedvelem, hogy ő adja el a sztorikat.