Hogy akadtam rá:
Keresgéltem a friss megjelenések között.
Úgy általában az egészről: Ann és Connor szerelméről két dolog igaz: intenzív és rossz. Connor apja alkoholista, és veri a feleségét, ezért Connornak mindig ott kell lennie, hogy megvédje az édesanyját. Ez eléggé megviseli Ann és Connor kapcsolatát, de hát mi az, ha olyan apró tini dolgokra nem marad idejük így, mint a bál. A lényeg, hogy már össze is költöztek, nem igaz? A lényeg, hogy mindennél jobban szeretik egymást, nem igaz? Ann nem érti, hogy Connor anyja, miért nem képes otthagyni a férjét, hiszen akkor végre Connor maga mögött tudná hagyni a kínzó múltját. Hiszen, ha megüt valaki, akkor ott kell hagyni, az lenne a helyes dolog, ugye? Akkor most jön a tíz millió forintos kérdés: miért nem hagyja el Ann Connort? Ugyanis Connor nem tudja magát visszafogni, és nem csak tárgyakat üt meg, ahogy régen mondta, hanem Annt is, bár mindig őszinte a bocsánatkérése. Talán, talán végre most Connor megváltozik, legalábbis Ann szeretné ezt hinni.
Úgy általában az egészről: Ann és Connor szerelméről két dolog igaz: intenzív és rossz. Connor apja alkoholista, és veri a feleségét, ezért Connornak mindig ott kell lennie, hogy megvédje az édesanyját. Ez eléggé megviseli Ann és Connor kapcsolatát, de hát mi az, ha olyan apró tini dolgokra nem marad idejük így, mint a bál. A lényeg, hogy már össze is költöztek, nem igaz? A lényeg, hogy mindennél jobban szeretik egymást, nem igaz? Ann nem érti, hogy Connor anyja, miért nem képes otthagyni a férjét, hiszen akkor végre Connor maga mögött tudná hagyni a kínzó múltját. Hiszen, ha megüt valaki, akkor ott kell hagyni, az lenne a helyes dolog, ugye? Akkor most jön a tíz millió forintos kérdés: miért nem hagyja el Ann Connort? Ugyanis Connor nem tudja magát visszafogni, és nem csak tárgyakat üt meg, ahogy régen mondta, hanem Annt is, bár mindig őszinte a bocsánatkérése. Talán, talán végre most Connor megváltozik, legalábbis Ann szeretné ezt hinni.
Ez a könyv igazán érdekes, és nem csak a témája miatt, hanem
a megvalósítás miatt is. Eleve féltem tőle, mert Mandy Hubbard írta csak
álnéven, mivel a komoly könyveit más néven akarja kiadatni, mint a laza
ifjúságit, amit megértek, de valahogy akkor is tartottam tőle, hogy úgy
elcsapja, mint a Ripple végét. De hála az égnek a félelmem alaptalan volt!
De kezdjük annál a megvalósításnál, mi olyan furcsa ebben.
Az egyik kedvenc történeti elmeséli módomat választotta (eddig csak fanficekben
olvastam ilyet) azaz nem lineáris a sztori. A legelső jelenet, amit látunk,
hogy Ann vérezve és összetörve (szó szerint, hiszen a csuklóját is eltörte
Connor) fekszik a földön és fél és gondolkozik, hogy most mi legyen. És ezek
után látjuk, hogy mi történt előtte. Apró emlékképek jelennek meg előttünk, és
nem a főhős emlékezik vissza, hanem fejezetcímek helyett mindig az aktuális
dátumot látjuk, és hogy mióta vannak együtt Connorék. Néha-néha megszakítja ezt
a visszaszámlálást a jelen (augusztus 30-a, egy éve vannak együtt) pillanata,
ahogy látjuk, hogy töpreng Ann a helyzetén. A könyv egyetlen kérdése és
egyetlen spoilere ez lenne, hogy végül is, hogy dönt Ann, otthagyja Connort?
Nem hagyja ott Connort? Megváltozik Connor? Öngyilkos lesz valaki? És ez hajt
minket előre, hogy olvassuk tovább a történetet.
De hadd maradjak még ennél a szokatlan írási módnál. Azért
lesz érdekes, mert említ neveket Ann, megemlít egy bizonyos Abbyt, egy bizonyos
Blake-et, és nem tudjuk, hogy néznek ki, kik ők, meg ilyesmi. Nem tudjuk mik
azok az incidensek, amik történtek, és pont ettől lesz még érdekesebb ez a
visszafelé mesélés, mert később látjuk, amikre utal. Tehát ugyanúgy megvan az
információ hajtotta olvasás élménye, mintha lineáris lenne a történet, csak épp
másként. Akkor írja le, hogyan néz ki XY háza, vagy a külseje, mikor a főhős
először látja, ami nekünk pont a vége.
Ami még különleges hatást ér el így, hogy az eleje a
könyvnek iszonyatosan nyomasztó, szívfacsaró. Üvöltözünk Ann-nel, hogy hagyd
ott Connort, miért vagy vele. Aztán persze látjuk Connort, amikor éppen édes,
kedves, aranyos, és akarjuk valahol, hogy működjön ez a kapcsolat, hiszen
Connorral is együtt tudunk érezni a családi háttere miatt, de erre mindjárt
kitérek. Szóval a könyv felétől átvált egy sokkal könnyedebb hangulatba, de
ugyanúgy szívszorító, hiszen látjuk, hogy Ann-nel később mi lesz. Sokszor
megállapítja Ann, hogy vajon ez így jó-e, hogy ő bizony többet nem engedi, hogy
Connor így bánjon vele, vagy pedig látjuk, hogy mennyire reménnyel teli a
hozzáállásuk a jövőhöz, mi pedig tudjuk, hogy nem lesz az. Ezt különféle
hasonlatokkal, például a hintás jelenetnél, nagyon jól érzékelteti.
Tehát Connor és a szimpatikus karaktere. Grace mondja is,
hogy nem azt akarta elérni, hogy azt mondja, hogy ütni a nőt jó dolog és
elfogadható, nem ezért lett Connor valamilyen szinten szerethető karakter. Azt
akarta bemutatni, hogy az erőszak erőszakot szül, hogy Connornak nem szimplán
„dühkitörései” vannak vagy éppenséggel nem tudja csak kezelni a hangulatváltozásait,
hanem egy nagyon megtört ember. Szeretné az olvasó, hogy Connornak is jó
legyen, de látjuk, hogy rossz, amit tesz, és mi is együtt vívódunk Ann-nel,
hogy mi lenne a legjobb megoldás. Ann karaktere is teljesen szerethető, hiszen
sokunk járt úgy, hogy egy kapcsolatért sokat dolgoztunk, és semmit nem kaptunk
cserébe, illetve több rosszat, mint jót. De vajon hol a határa a szerelemnek?
És ez itt a főkérdés, ettől jó. Sikerül a visszafelé
elmeséléssel kivágnia azt a pontot Grace-nek, ahol konkrétan meg tudnánk
mondani, hol lett ez a kapcsolat rossz. És sikerül megértetnie velünk,
olvasókkal, hogy miért olyan nehéz egy bántalmazott nőnek beismerni, hogy nem
igazán szeretik, hogy veszélyes ránézve egy ilyen kapcsolat, hogy olyan sokan
miért nem lépnek ki és mondanak egyszerűen nemet. Annyira jól van ez megírva,
hiszen Connor is lehetne akármelyikünk: Vajon mikor szerzünk annyi lelki sebet,
hogy már nem tudunk rendes kapcsolatot kialakítani? Vajon van-e ebből kiút?
Tényleg a döntéseink is meghatározhatják ezt, vagy van egy pont, ahonnan már
nincs visszaút és nem lehet minket megmenteni? Ugyanakkor bármelyikünk járhat
úgy, mint Ann: Amikor mindent tudni akarunk a másikról, hiszen ez egy kapcsolat
alapja. Vajon tényleg megéri-e annyit dolgozni egy kapcsolaton, amennyit mi
teszünk? Honnan látjuk, hogy a másik csak kihasznál vagy bánt minket? Honnan
tudjuk, hogy sosem fog megváltozni? (Hozzáteszem engem személyesen is érintett
ez a könyv, mert nekem is volt fiatalon élettársam, akiért bármit megtettem
volna, és ahogy Grace-é, az én kapcsolatom is nem fizikálisan, de érzelmileg az
abuzívak közé tartozott.)
Sokat aggódtam, hogy a könyv vége lesz túl rózsaszín, hogy
nem lesz reális, hogy elrontja az egész történet hangulatát, de hála az égnek
sikerült olyan lezárást írnia, ahol bizony az olvasó is emésztheti magát,
gondolkozhat, és ez pont így jó.
Mivel Grace-nek van saját tapasztalata ilyen téren, (van
interjú a könyv végén), talán ez segített, hogy ennyire jó lett a könyv, és
ennyire másabb, mint a fantasy könyve. Szóval bár a többi fantasyját nem fogom
a kezem közé kapni, maximum, ha annyira meggyőz a fülszöveg, ezzel a névvel
megjelent könyveit viszont ezer százalék, hogy tovább olvasom.
Kedvenc karakter: Ann
Ami kifejezetten tetszett: a téma, a megvalósítás, a Vámpírnaplók utalás
Ami nem tetszett: -
A történet: 6/5 pontból
A karakterek: 5/5 pontból
A borító: 6/5 pontból
Kiadó: Flux
Kiadás dátuma: 2011. május 8.
Oldalszám: 264 oldal
szia :) Nagyon megfogott a kritikád :) már vagy egy éve folyton lesem mikor lesz magyar kiadásban vagy mikor fordítja le valaki, mert nagyon érdekel... :/ esetleg te nem tudod, hogy egyáltalán terveznék-e a magyar kiadást??
VálaszTörlésSzia! Nem tudok róla sajnos, nem láttam hírét. Az a baj is, hogy elég komoly könyv, de ifjúsági, az ilyen meg annyira nem felkapott. De reménykedem, hogy valamelyik kiadó lecsap rá. :)
Törlésén is reménykedem... szeretném elolvasni :)
VálaszTörlés