Hogy akadtam rá:
Lauren Oliverrel a Mielőtt elmegyek trailere óta szemezek, ez a könyvsorozata előbb került a mancsomba.
Úgy általában az egészről: Lena régi élete nincs többé, maga mögött hagyta, amikor megszökött Alexszel együtt a Vadonba. Az egyetlen gond csak, hogy Alex nem élte túl, így Lena nem igazán nagy életkedvvel keveredik a lázadók közé, akik segítenek rajta, befogadják, és új életcélt adnak a lánynak. Egyik első feladata, hogy figyelemmel kísérje a DMA (Delírium-mentes Amerikáért) csoport mozgalmát belülről, és a vezetőjük fián, aki a DMA szimbóluma, tartsa a szemét.
Kedvenc karakter: Lena, Julian
Ami kifejezetten tetszett: izgalmas, a világfelépítés
Ami nem tetszett: -
A történet: 5/5 pontból
A karakterek: 5/5 pontból
A borító: 4/5 pontból
Kiadó: HarperCollins
Kiadás dátuma: 2012. február 28.
Oldalszám: 384 oldal
Úgy általában az egészről: Lena régi élete nincs többé, maga mögött hagyta, amikor megszökött Alexszel együtt a Vadonba. Az egyetlen gond csak, hogy Alex nem élte túl, így Lena nem igazán nagy életkedvvel keveredik a lázadók közé, akik segítenek rajta, befogadják, és új életcélt adnak a lánynak. Egyik első feladata, hogy figyelemmel kísérje a DMA (Delírium-mentes Amerikáért) csoport mozgalmát belülről, és a vezetőjük fián, aki a DMA szimbóluma, tartsa a szemét.
Az az igazság, hogy a Delírium az a tipikus gondolatokról és
szerelemről szóló ifjúsági disztópiás regény, és nem is vártam nagyon mást
ettől a második résztől, tekintve, hogy mennyit csalódok a trilógiák középső
kötetében. Aztán már kívülről is annyira más volt a Pandemonium, hogy nem
tudtam hova tenni, ugyanis ez 100 oldallal rövidebb, és már az első lapokon
látszik, hogy más lesz a felosztása, mint a Delíriumnak, ugyanis itt nincsenek
fejezetszámok, csak „most” és „akkor” feliratok. Aztán ahogy beleolvastam, rá
kellett jönnöm, hogy bizony nem lineáris a történet elmesélése, és így kettő történetet
is kapunk. De hadd maradjak még ennél a stílusváltásnál: én ezt sosem értettem,
miért sorozat közben kell ezt tenni, nem, nem zavar, ha a könyv minősége jó,
csak nem értem. (Ugyanilyen például, amikor hirtelen a 2. részben több nézőpont
van, vagy már bejön a jól ismert több részre osztás.)
No de ez az idősík váltogatás míg az elején zavaró volt,
hiszen az egyik idősíkon csak egy oldalas fejezettel nyitunk, és nem értettem,
hogy mi is történik ott. Aztán úgy a 90. oldalon már nemcsak, hogy minden világos
volt, hanem emeltem kalapom Oliver előtt az írásmód miatt. Ugyanis így két
különálló történetet kapunk, ami tényleg megállja a helyét akár egymagában is,
hiszen a „most” részekben van annyi visszautalás Lena régi életére, hogy
teljesen elhagyhassuk az „akkor” jeleneteket. Az „akkor” Lena életét mutatja be
közvetlen a szökés után, amikor a Vadonban élő emberek lekezelik a sebét, és rá
kell jönnie a főhősünknek, hogy nincs hova mennie, és kell neki valami új
életcél. Ebben az idősíkban Oliver végigvezet minket a kinti világban, hogy
milyen nehéz is megélniük, ez volt aztán az igazi túlélős, posztapokaliptikus
hangulat. A „most” részben ismételten a biztonságos város falain belül vagyunk,
a rideg világban, ahol a szerelem és minden egyéb formája a szenvedélynek
betegség, de itt is látjuk, hogy feldőlt már az egyensúly, ugyanis a lázadók
felrobbantottak pár intézményt, köztük börtönöket is, és az állam többé nem
tudja tagadni, hogy léteznek, ezért még inkább belehúznak abba, hogy mindenki
megkapja ezt a gyógymódot a delíria ellen. Egy egészen másik oldalát mutatja be
itt a világnak Oliver, és nem csak azért, mert Lena már 100%-ig ellene van a
társadalomnak, hanem látunk még két másik csoportot is a lázadókon és a városi
embereken kívül.
És ettől lesz annyira jó ez a könyv, hogy bár a múltban
játszódó szálon nem aggódunk egy-két szereplőért, akikről tudjuk, hogy
túlélték, hiszen a mostani jelenetekben ott vannak, de mégis izgalmasak a
küzdelmeik (és halnak meg mások helyettük). Annyira jól bánik Oliver a vágásokkal
és a szavakkal, az érzelmekkel, hogy még a kevésbé cselekmény dús részeket is
ugyanúgy élveztem, pedig itt aztán volt akció! Van talán egy nagyobb csavar a
könyvben, ami bár nem éppen olyan furmányos, hogy ne jöjjön rá senki, de
örültem neki, hogy Lenának is folyton gyanúsak voltak a dolgok, még ha nem is
jött rá mindenre.
Valahogy annyira más hangulata volt ennek a második résznek,
végig sokkal ridegebben látjuk az egészet, hiszen készül kitörni a háború, és
Lena végre már nem az a tesze-tosza, naiv tinédzser, aki volt. És ettől lett
annyira igazán jó ez a könyv, mert végre megszerettem Lenát, mert annyit
fejlődött a karaktere, muszáj, hogy kemény legyen, hogy harcos legyen, és jól
is csinálja! (Természetesen csak a valóságos határok között.) És be kell, hogy
valljam, sokkal érdekesebbek az új karakterek, mint az előző rész szereplői.
Itt kapunk pár lázadót, őket is szerettem, és aggódtam értük, de az új szerelmi
szál az, ami teljesen elrabolta a szívemet, pedig én aztán nem vagyok oda
általában a romantikáért.
Míg Alex és Lena kapcsolata az előző részben nagyszerűen
volt ábrázolva, de Alex karakterét ki nem állhattam, addig itt Julian, az új
fiú, akit elénk tár Oliver, egy sokkal érdekesebb és összetettebb karakter, és
én is faltam együtt Lenával minden egyes darabkát a fiú múltjából.
Ugyanakkor a könyv alap mondanivalója megmarad, hogy
megéri-e szerelem és egyéb szeretet nélkül-e az élet, hogy nem lennénk-e csak
valami rideg gépek, ugyanúgy képesek pusztításra nélküle. Hogy mennyit számít
egy-egy kapcsolatban, akár baráti, akár család, akár szerelem (utóbbi nyilván)
a szeretet „ereje,” hogy igazából ez is mekkora egy motiváló erő, é mennyire
esszenciális az életünkben. Ugyanakkor előkerülnek más témák is, ami talán el
is várható egy disztópiás regénytől: vajon mi az a határ, amit meg kell húzni
háborúban, hogy ne legyünk olyan, mint az ellenfél, vajon megéri-e a szabadság,
hogy feladjuk a saját morális elveinket? De persze más-más emberi téma is
előjön: hogy mennyire több énje van akár egy embernek is, és
helyzettől-társaságtól függ, hogy melyik domináns, és vajon meg lehet-e ismerni
a másikat teljesen. (Ezt teljesen jól példázza Lena két énje is a két idősíkon,
és ahogy ezzel küszködik, hogy végül is melyik az igazi Lena.) De megjelennek
itt is a deformáltak, akiket eddig még nem láttunk, sőt még meleg karakter is,
amikből persze egyértelműen következik az elfogadás témája, hogy legyünk
bármilyen különbözőek, mind emberek vagyunk, mindannyian ugyanúgy érzünk.
Szóval teljesen meglepett ez a kötet, hogy mennyire is
élveztem, és mennyivel jobb lett, mint az első rész. Hozzátenném, hogy sokan
mondják, hogy a vége függővég, hogy milyen meglepő, annak nem igazán mondanám,
mert teljesen egyértelmű, tényleg, előtte is van rá utalás, nagyon is nagy, de
azért felvet egy olyan kérdést, amire nem látom előre a választ, és pont emiatt
tűkön ülve várom a harmadik részt.
Kedvenc karakter: Lena, Julian
Ami kifejezetten tetszett: izgalmas, a világfelépítés
Ami nem tetszett: -
A történet: 5/5 pontból
A karakterek: 5/5 pontból
A borító: 4/5 pontból
Kiadó: HarperCollins
Kiadás dátuma: 2012. február 28.
Oldalszám: 384 oldal
Mondd, Gigi, a Vadonban élő szerelmespárok között vannak melegek is? Az lenne a legreálisabb.
VálaszTörlésIgen, ott vannak. :)
VálaszTörlésJaj, igen most látom csak, ne haragudj, bele is írtad :D Nos, Oliver ezek után hivatalosan is az egyik legkedvesebb íróm lett. Elképesztően hálás vagyok neki ezért a dologért. Rengeteg író nem ír a könyveibe melegeket, ami nagyon szomorú szerintem. Ha pedig mégis előfordulnának benne, akkor ilyen klisé (nyávogós, nagyszájú,lányos) formában csupán,mintha mindegyikük ilyen lenne. Melegirodalomra pedig hiába keresek rá, tudod órákba telne mire találnék egy könyvet ami érdekelne is:D Egyszóval: örök hála Lauren Olivernek ezért a pici dologért. És neked drága Gigi, amiért nem ítélkezel a melegek felett!
VálaszTörlésÓh, én is direkt keresgélek meleg irodalmat, mint látszik a blogon felül. :) Eddig mondjuk még csak egy könyvet olvastam arra, a Will Grayson, Will Graysont, azt tudom ajánlani, ha érdekel, bár az csak angolul jelent meg, ami nem tudom mennyire okoz gondot. Még fogok biztosan ilyen könyveket olvasni.
VálaszTörlésMondjuk ebben a könyvben sincs nagyon taglalva, csak meg van említve, hogy két fiú szereplő mennyire szereti egymást, és hogy ezt az ottani társadalomban nem nézték volna jó szemmel.
De igen, én is hiányolom a meleg szereplőket úgy általában az ifjúsági irodalomból (vagy szórakoztatóból), főleg mert ahogy írtad, sok helyen csak dísznek vannak bele téve, de ráadásul nagyon klisésen. Amivel talán többet ártanak, mint segítenek...
Akkor ne is reménykedjek abban hogy Alex él és újra egymásra találnak?
VálaszTörlésRonnie, írok ide spoilert, remélem, senki olyan nem olvassa tovább, aki nem akarja tudni. :D
VálaszTörlésTehát *SPOILER A PANDEMONIUMRA*
De, Alex él, ez az utolsó jelenet, ami egyesek szerint annyira meglepő volt, számomra nem igazán, hogy Alex besétál, hogy mi lesz velük, azt én sem tudom.
Juhééé!!!Jaj,nagyon köszönöm! :)
VálaszTörlésMost megnyugodtam :D
Szia Gigi!
VálaszTörlésHa ki nem állhattad Alexet, akkor miért írtad be kedvenc szereplőnek a Delíriumnál?
Szia!
VálaszTörlésEz egy igen jó kérdés! :D Valószínűleg az lapul meg a háttérben, hogy az első részben senkit sem szerettem meg igazán, és ha ki kellett volna választanom egy karaktert az Alex lenne, mert ő benne láttam valami összetettséget. Viszont ő a tipikus jófiú, akit nem igazán "shippelek" senkivel, vagyis nem őt szeretném a főhős mellé. Remélem, érthetően sikerült leírnom. :D
Szia Gigi!
VálaszTörlésSzerepel ebben a részben Hana?
Tervezed a róla szóló novella elolvasását?
@Névtelen: Szia! :) Nem, Hana nem szerepel benne, és nem, kiegészítő novellákat semmihez sem tervezek olvasni egyelőre. Aztán majd meglátjuk.
TörlésMa olvastam ki de akkor ezek szerint figyelmetlen voltam vagy csak átsiklottam felette...de ki az a meleg pár?
VálaszTörlés@Sara: Nincs jelenleg előttem a könyv, de nem is betűzi így ki, hogy jajj, ők melegek, de valamelyik fiúpárosra mondja, hogy jobban szeretik egymást, és ez egy mondattal el van intézve, nincsen azt hiszem, közös jelenetük sem.
Törlés