Ugrás a fő tartalomra

Lauren Oliver: Delirium

Hogy akadtam rá: Lauren Oliverrel a Before I fall trailere óta szemezek, ez a könyve előbb került a mancsaimba.

Úgy általában az egészről: Lena Haloway alig várja, hogy végre 18 éves legyen és megkaphassa a kezelést, amit mindenki más az ő világában. Ugyanis egy halálos betegség szedi az áldozatait, nem akármilyen vírus ez, eléri, hogy az ember másképp gondolkodjon, és sokszor öngyilkossághoz vezet (például főhősünk anyja esetében.) Ez a betegség nem más, mint az amor deliria nervosa, más néven SZERELEM.

Lena csak arra vágyik, hogy végre ne súgjanak össze a háta mögött, mert az édesanyja öngyilkos lett, arra vágyik, hogy ne kelljen mindig attól tartania mikor csap le rá a deliria, vagyis azt akarja, amit mindenki: egyszerű, boldog életet, előre elrendelt férjjel és gyerekszámmal. De ha ez így van, akkor Lena miért mondja a rossz válaszokat az értékelésén, amitől függ az egész élete? Miért mondja, hogy a kedvenc színe a szürke, a kék helyett? Vajon a szerelem tényleg betegség?

Disztópiás regényről van szó, így nem várjuk, hogy cukros, romantikus valamit kapjunk, és nem is ezt teszi elénk Oliver. A világ számomra nem volt annyira drasztikusan sötét, mint az eddigi disztópiás olvasmányaimban, túl nagy szabadságot fedeztem fel, legalábbis az elején. Hiszen Hana, a főhős legjobb barátnője, olyan lázadó típus, már a könyv elején megkérdőjelezi az egész rendszer, a cenzúra és mi egyéb jogosságát. De ahogy olvastam a történetet, rájöttem, hogy csak Lena nem látja sötétnek a világot, hiszen 17 évnyi agymosáson esett át. Így a végén néhol már nekem is sikerült elborzadnom.

Az alap téma, hogy a szerelmet/szeretetet betegségnek tekintik, hiszen az embereket mi mindenre rá nem veszi, amit épelméjű, racionálisan gondolkodó egyed nem tenne. Ezért a tudósok kitalálják a gyógyírt, mivel azonban az agy 18 éves korig fejlődik, ezért csak akkor lehet túlesni azon a bizonyos kezelésen. Az, hogy néha mentális betegséget okoz, vagy hogy néhány anya képtelen a gyerekét szeretni, ezért megöli őket? Mit számít, hiszen amúgy mindenki tökéletesen boldog. A szerelemmel/szeretettel együtt eltűnik a vágy és a szenvedély is (ezeket is rossz dolgoknak tartják), így míg tegyük fel tinédzser korban az itteni emberek űznek valamilyen hobbit, barátkoznak egymással, az mind el fog tűnni. Az egész történet a szeretet mibenlétéről szól, mi lenne velünk nélküle, mennyit érne a világ. Választanánk-e a fájdalom és érzelemmentes világot a szeretet és az érzések helyett?

Ugyanakkor bár romantikus regénynek van feltüntetve (lásd fülszöveg), a történet feléig ez fel sem tűnik, inkább szól a családról és a barátokról, és ez például nagyon tetszett benne. Amin Hana és Lena keresztül mennek, az a hullámvölgy szerintem a disztópiás világon kívül is, bármelyik barátságra rámondható, és pont ezért volt jó a közöttük lévő kapcsolatról olvasni.

Ami pozitívuma a könyvnek, hogy Oliver tökéletesen ír, és bár a könyv jelentős része csak flashback, még így se untam, és könnyen olvasható, noha nagy dolgok nem történnek benne. Oliver annyira fantáziadús volt, hogy a disztópiás világbeli kézikönyvből (amit mindenki megkap a történetben), az ottani Bibliából, szórólapokról és gyerekversekből idézett minden fejezet elején, így még inkább bepillantást nyerhettünk abba a felfogásba. Különösen tetszett, hogy az állam a lázadókat a vámpírokhoz és a vérfarkasokhoz hasonlítja (annyira nevetségesnek akarják feltüntetni, hogy léteznek egyáltalán lázadók.)

Ami a negatívum, hogy a főhőst nehezen zártam a szívembe, tudom, hogy agymosott, elnyomott tinédzser, de más disztópiás könyvben nem volt bajom a főhőssel, még ha naiv is volt, itt valahogy akkor kezdtem érezni, hogy esetleg meg tudom kedvelni, mikor végre Hana segítségére sietett. A vége igazi akciódús jelenet, az utolsó pár oldalon át előkerülnek a fegyverek, de számomra túlságosan suta megoldás volt, és hiába érzem, hogy ez lett volna a nagy finálé, csak morogni tudtam rajta, ugyanis nemes egyszerűséggel "véletlenül" nem találják el őket, pedig igen szerintem nagy túlerővel néznek szembe. Az elején még egy kicsit úgy éreztem, hogy más az írást, mintha Oliver egy kicsit sután kezdett volna bele, majd később lendült bele a mesélésbe, konkrétan arra gondolok, hogy az elején Gracie-t leírja Lena így, majd pár fejezettel később elárulja, hogy "ja nem, mégsem."

Ezektől az apró számomra hibáktól eltekintve teljesen élvezhető ifjúsági, disztópiás regénnyel állunk szemben, és bár engem zavart, hogy annyira nem modern világ, mégis imádtam a könyvet, annyi szép gondolat van benne. Ez a Delirium trilógia első része, és be kell valljam, messze van még február, mire megjelenik a második rész.

Kedvenc karakter: Alex

Ami kifejezetten tetszett: Az idézetek a fejezetek elején, a szeretetről/szerelemről szóló gondolatok, elmélkedések

Ami nem tetszett: a vége jelenet, a főhős

A történet: 5/5 pontból

A karakterek: 5/5 pontból

A borító: 5/5 pontból

Kiadó: HarperCollins

Kiadás dátuma: 2011. február 1.

Oldalszám: 448 oldal

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Top 10: Kedvenc disztópiás/poszt-apokaliptikus regény

A LISTA FOLYAMATOSAN FRISSÜL! (utoljára frissítve 2016. május 22 .) 10. James Dashner: Az útvesztő (ifjúsági, 3 részes sorozat) Thomas egy hideg, sötét liftben tér magához, s az egyetlen dolog, amire emlékszik, az a keresztneve. Minden más eltűnt az emlékezetéből. Amikor a lift ajtaja kinyílik, Thomas a Tisztáson találja magát egy csapat srác között. A Tisztáson élő fiúk mindennap Futárokat küldenek a lakóhelyüket körbeölelő Útvesztőbe, amelyet nehéz kiismerni, mivel a falai minden éjjel elmozdulnak. Thomas, az utolsóként érkező újonc számára egyre inkább nyilvánvalóvá válik, hogy az Útvesztő egy kód, ami megfejtésre vár. Úgy dönt tehát, hogy ő is Futár lesz. Annak viszont, hogy a megfejtés közelébe kerüljön, komoly ára van: például olyan lényekkel is találkoznia kell, akik elől mindenki más menekül. EGYSZER CSAK MINDEN MEGVÁLTOZIK… …megérkezik a Tisztásra az egyetlen lány, Teresa, aki nemcsak Thomasra lesz nagy hatással, hanem az egész csapat sorsára is. James Dashner tril

V. C. Andrews: Virágok a Padláson

Hogy akadtam rá: Mivel fura érdeklődési köröm van, sokszor belebotlottam ebbe a könyvbe, végül egy német lány javasolta, hogy olvassam el (egyezik az ízlésünk), mivel úgy gondolta, hogy imádnám. Úgy általában az egészről: Adott nekünk a Dollangager család, akik abszolút tökéletesek. Ott van Corrine, a gyönyörű anya, Christopher, a szerető család apa, ifjabbik Christopher, az okos báty, Catherine, a főhősünk, aki balerina akar lenni, és két kisebb iker Cory és Carrie. Igen, a család, mint látjuk imádja a C betűs kezdőneveket. Mind gyönyörűek, mind szőkék és kék szeműek, a szomszédok Dresden babáknak hívják őket, irigylésre méltó életük van. Ha anyuci egy kicsit túl sokat is törődik a külsejével, ugyan mi az, hiszen szeret itt mindenki mindenkit. Ám egy napon a családfő autóbalesetben meghal, és innentől kezdve a tökéletes családi idill megtörik. Édesanyjuk picit összeomlik, de hát ez várható is, végül a szüleihez fordul, és sok-sok levél után a vonakodó nagyszülők készek arra, hogy b

Kass Morgan: The 100 - A kiválasztottak

Hogy akadtam rá: Keresgéltem a friss megjelenések között, aztán készült belőle tévésorozat. Sorozat: A The 100 1. része. Úgy általában az egészről:  Clarke egy olyan városszerű űrhajón él, ahol minden bűnért halál jár. Kivéve ha kiskorú vagy, akkor bezárnak, és a tizennyolcadik születésnapodon kapsz egy tárgyalást. De Clarke tudja, hogy hiába, ez már csak látszat, ugyanis az elmúlt években mindenkit kivégeztek, ezért is gondolja, hogy lejárt az ideje, amikor a főorvos meglátogatja. Aztán rá kell jönnie, hogy a hajó Főkancellára titkos projektbe kezdett, és 100 fiatalkorú börtönre ítéltet küld a radioaktív Földre, ami egy nukleáris háború után lakhatatlanná vált. Clarke-nak amúgy sincs mit vesztenie, mert a szüleit kivégezték és az egészről a legjobb barátja, Wells tehet. Wells pedig megpróbálta felgyújtani az egyetlen Földről megmentett fát, hogy a lehető leglátványosabb bűnt kövesse el, hogy az apja, a Főkancellár ne tudja ne Clarke után küldeni az öngyilkos küldetésre, mert We